Motyw krzywdy, cierpienia i wybaczenia w liryce mlodopolskiej. Krzywda, cierpienie i towarzyszace im wybaczenie to uniwersalne tematy literackie. Motyw krzywdy, cierpienia i wybaczenia mozemy dostrzec w wielu lirykach mlodopolskich. Motywy te rozwazaja w swych wierszach tak wielcy poeci tamtego okresu, jak Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz czy Leopold Staff. Na krzywdy i cierpienie, jakie zadaje nam samo zycie, zwraca nam uwage w utworach Koniec wieku XIX i Hymn do Nirwany Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Autor szuka sensu zycia, którego nie odnajduje. Jest on zalamany, nie chce dalej zyc, poniewaz zdaje sobie sprawe z tego, ze egzystencja jest wieczna udreka nas wszystkich. Na potwierdzenie tych slów w wierszu Na Aniol Panski , autor pragnie uswiadomic nam cierpienie zwyklych ludzi. Nikt nie moze byc pewnym jutra. Podobne spostrzezenia mozemy dostrzec u Jana Kasprowicza, który w hymnie Dies irae ukazuje czlowieka nie potrafiacego przezwyciezyc cierpienia. Autor przedstawia katastroficzny obraz swiata, w którym odnajdujemy wiekuiste meki. Jednak wedlug Jana Kasprowicza cierpienie ludzkie rozpoczelo sie wraz z grzechem pierworodnym, a popelniajac go czlowiek skrzywdzil sie. Poeta oskarza takze samego Boga. Stwórca nie robi nic, by ulzyc ludziom. Swa biernoscia i bezczynnoscia krzywdzi cierpiacych katusze. Autor atakuje Boga, by nastepnie w Hymnie swietego Franciszka z Asyzu wybaczyc mu, a nawet podziekowac. Mozemy zaobserwowac niewiarygodna zmiane stosunku do zycia. Jan Kasprowicz wybacza Bogu wszystkie krzywdy. W Ksiedze ubogich akceptuje cierpienie jako naturalne dla zycia, z którym sie juz ostatecznie pogodzil. Równiez Kazimierz Przerwa-Tetmajer próbowal przelamac nastroje dekadenckie. W utworze Evviva l`arte poeta zwraca uwage na sztuke, która moze zrekompensowac niedostatki zyciowe. Dzieki erotykom oraz zwróceniu ku przyrodzie Kazimierz Przerwa-Tetmajer uswiadamia sobie, iz trzeba zyc dalej. Nalezy pogodzic sie z trudnosciami i przeciwnosciami, jakie spotykaja nas w zyciu. Cierpienie jest naturalnym skladnikiem zycia. Wszyscy musza cierpiec, by pózniej umiec docenic radosc. Taka interpretacja zycia jest zgodna z filozofia swietego Franciszka z Asyzu. Wplyw madrosci sredniowiecznego swietego wywarl duzy wplyw na twórczosc poetów Mlodej Polski. Bardzo wyraznie ukazuje to zjawisko wiersz Leopolda Staffa p.t. O milosci wroga . Autor uwaza, ze nalezy przebaczyc nawet najwiekszemu wrogowi. Czlowiek powinien odnalezc w sobie chrzescijanska pokore i zawsze byc gotowym wybaczyc. Zadne krzywdy i cierpienia nie moga przyslonic ludziom radosci zycia, lecz aby kazdy cieszyl sie swoim istnieniem, nalezy uczyc sie spogladac na swiat nie tylko ze zlej strony . Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz i Leopold Staff potrafili stawic czola krzywdom niesionym przez zycie oraz cierpieniu, jaki temu towarzyszy.