Od antyku do pozytywizmu

Od antyku do pozytywizmu. Ustosunkuj się do stwierdzenia: Współczesny człowiek powinien znać Biblię nie tylko ze względów religijnych. Różne sposoby nawiązań do Biblii w literaturze współczesnej. Gatunki literacki w Biblii. Wybrane zilustruj przykładami. Miłość człowieka najważniejszym przesłaniem Biblii. Uzasadnij temat w odwołaniu do Nowego Testamentu. Motywy mitologiczne, ich funkcja artystyczna w znanych Tobie utworach literackich. Wielkość i tragizm bohaterów Homera i Sofoklesa. Najistotniejsze cechy teatru antycznego. Uwzględnij środki, jakimi posługiwał się i funkcje jakie pełnił. Na czym polega tragizm w dramacie antycznym ? Średniowieczna pieśń maryjna – Bogurodzica a Lament świętokrzyski . Znacznie Bogurodzicy dla kultury polskiej. Artystyczne i językowe wartości Bogurodzicy . ( Wskazana pamięciowa znajomość tekstu ). Bohater literacki średniowiecza w Twojej ocenie. Motywy średniowieczne we współczesnej poezji polskiej. Jakie wartości dostrzegasz w świeckich zabytkach litertury średniowiecznej ? Przedstaw świat wartości człowieka średniowiecza i renesansu na wybranych przykładach. Tradycje antyczne i polskie realia w twórczości J. Kochanowskiego. Stosunek osoby mówącej do świata we Fraszkach J. Kochanowskiego lub Bajkach I. Krasickiego. Treny Kochanowskiego wobec konwencji gatunku. Dom i świat w twórczości M.Reja i Kochanowskiego. Miłość – jako temat poezji J.Kochanowskiego i J.A.Morsztyna. J.Kochanowski i M.Sęp-Szarzyński o miejscu człowieka w świecie. Człowieczy los w poezji M.Sępa-Szarzyńskiego i J.Kasprowicza. Renesansowy wzorzec szczęśliwości ziemiańskiej w wybranych utworach epoki. Na przykładzie wykaż związki literatury staropolskiej z dorobkiem twórców europejskich. Oceń dorobek lieracki renesansu w zakresie gatunków i form wersyfikacyjnych. Jaki model życia proponowali pisarze XVI w. ? Omów na wybranych przykładach literackich. Sarmata o sobie – inni o Sarmacie w wybranych utworach literackich różnych epok. Małe formy poetyckie (epigramat, fraszka, bajka) w literaturze dawnej. Czy Twoim zdaniem zawierają one treści o charakterze uniwersalnym ? Spory o barok. Jakich znasz pisarzy tej epoki, jakie problemy, niepokoje, wartości znajdujesz w ich utworach ? Tematy, nastroje i koncepty liryki barkokowej. Czy dzieła Moliera mogą bawić współczesnego widza ? Wskaż w twórczości I.Krasickiego tematy, problemy i zjawiska bliskie, Twoim zdaniem, człowiekowi XX w. ( zobacz j.polski ) Wady społeczne odzwieciedlane w renesansowej fraszce i oświeceniowej bajce. Skąd popularność tych gatunków w wymienionych epokach ? I.Krasicki jako obserwator i krytyk społeczeństwa XVIII w. Motyw odpowiedzialności obywatelskiej w literaturze politycznej polskiego oświecenia. Zdefiniuj pojęcie wolterianizmu i wskaż jago obecność nie tylko w opowiastkach Woltera. Wykorzystując znane Ci utwory, scharakteryzuj dydaktyczną funkcję polskiego oświecenia. Trzy kręgi tematyczne w liryce F. Karpińskiego. Wyjaśnij, dlaczego pisarez epoki oświcenia najchętniej wypowiadali się w takich gatunkach jak: komedia, satyra, bajka. Ludowość ballad A.Mickiewicza. Dziady cz. III – tragizm bohatera czy tragizm narodu ? Twoja interpretacja Wielkiej Improwizacji. Na podstawie treści III cz. Dziadów Mickiewicza rozwiń myśl zawartą w słowach Piotra Wysockiego: Nasz naród jak lawa… Bohaterowie romantyczni w poszukiwaniu celu życia na przykładzie III cz. Dziadów i Kordiana . Polski bohater romantyczny i jego przeobrażenia w utworach A.Mickiewicza. Buntownicy czy szaleńcy, czyli o bohaterze polskiego romantyzmu. Cechy dramatu romantycznego na wybranym przykładzie. Rola poezji i poety w utoworach literackich romantyzmu. Poeta jako bohater literacki w utowrach romantyków. J.U.Niemcewicz powiedział o epopei A.Mickiewicza: W tym dziele narodowość polska nie zginie . Jak rozumiesz tę myśl ? Różne widzenie świata szlacheckiego w Panu Tadeuszu . Polemika z romantycznym modelem miłości w Ślubach panieńskich A.Fredry. Określ osobowość A.Mickiewicza lub J.Słowackiego, twórcy i człowieka swojej epoki. Kordian Juliusza Słowackiego jako dramat romantyczny. Motyw powstania listopadowego w utworach A.Mickiewicza lub J.Słowackiego. Twórczość Słowackiego jako głos w dialogu romantyków na temat narodu i poezji. Słowacki o sobie i swojej twórczości w znanych lirykach. C.K.Norwid – romantyk czy twórca, który przerósł epokę ? Wielcy ludzie i wielkie idee w liryce C.K.Norwida. Rozprawa Z.Krasińskiego z romantycznym poetą i romantyczną poezją w Nie-Boskiej komedii . Tragizm jednostki i tragizm dziejów w Nie-Boskiej komedii Z.Krasińskiego. Ulubione gatunki literackie epoki romantyzmu. Scharakteryzuj dwa przez siebie wybrane. Sonet jako gatunek literacki. Omów na przykładzie wybranych utworów Mickiewicza i Staffa. Moja interpretacja haseł romantycznych zawartych w poezji wielkich wieszczów. Elementy autobiograficzne w twórczości wybranego poety. Najbliższy Ci poeta romantyczny. Uzasadnij wybór. Kult uczucia w poezji romantycznej. Orientalizm w twórczości romantyków. Omów zjawisko na dowolnie wybranym przykładzie. Czym różni się koncepcja służby Ojczyźnie w literaturze romantyzmu i pozytywizmu ? Wykażna wybranych przykładach literackich. Jakie przeżycie pokoleniowe ukształtowało generackę pozytywistów ? Jaki wyraz znalazło w ich twórczości ? Czy pozytywiści byli antyromantyczni ? Scharakteryzuj ich stosunek do ideałów poprzedniej epoki. Tradycje powstania styczniowego w znanych Ci utworach literackich. Nowy typ bohatera w programach i praktyce literackiej okresu pozytywizmu. Wymień dwie najważniejsze – według Ciebie – poweści pozytywistyczne. Uzasadnij wybór i scharakteryzuj wybrany utwór. Czy zadzasz sie, że Lalkę B.Prusa mażna nazwać powieścią o staconych złudzeniach ? Które określenie Lalki Prusa wydaje Ci sięnajtrafniejsze: powieść o miłości powieść o narodzinach polskiego kapitalizmu powieść panorama społeczna ? Uzasadnij swój wybór. W jakim sensie – na tle naszej literatury narodowej – Wokulski mógłby uchodzić za antybohatera literackiego ? Lalka Prusa to dla Ciebie powieść psychologiczna, realistyczna czy tendencyjna ? Uzasadnij stanowisko. Dlaczego powieść i nowela stały się gatunkami dominującymi w literaturze okresu pozytywizmu ? Galeria Sienkiewiczowskich postaci w Potopie . Ich plastyka i funkcje w utworze. Postacie kobiece w prozie pozytywistycznej. Dlaczego powieści polskiego pozytywizmu są chętnie filmowane ? Poezja w niepoetyckiej epoce, jej tematyka i gatunki. Jake ideały wyrażone w utworze Asnyka Do młodych i Odzie do młodości Mickiewicza są nadal aktualne i dlaczego ? Jakie miejsce wyznaczasz Konpnickiej w polskiej historii literatury ? Funkcje czasopism literackich w okresie pozytywizmu i Młodej Polski. Wskaż obecność programowych haseł pozytywistycznych w dziełach literackich. Powieść polska w kontekście eurpoejskim. Czy mieliśmy, Twoim zdaniem, polskiego Balzaka, Zolę czy Dostojewskiego ? Który z poznanych utworów romantycznych lub pozytywistycznych zaliczyłbyś do klasyki literackiej ? Część druga. Od Młodej Polski do współczesności. Jaką postawę wobec życia przyjęli artyści młodopolscy? Wyjaśnij na podstawie wybranych utworów poetyckich. Echa filozofii epoki fine de siecil w twórczości… Wskaż słowa klucze wspólne wybranemu nurtowi poezji młodo-polskiej (tekst). Podobieństwa i różnice w romantycznej i modernistycznej koncepcji poety i poezji. Liryka jako forma refleksji i liryka jako zapis doznań w okresie Młodej Polski. Przedstaw reprezentatywne utwory dla liryki nastrojów końca XIX w. Przemiany postaw i poetyki J. Kasprowicza. Człowieczy los w poezji J. Kasprowicza i L. Staffa. Postawy światopoglądowe w młodopolskiej poezji L. Staffa. Typy dialogu w Weselu S. Wyspiańskiego i ich rola w ocenie współczesnego autorowi społeczeństwa. Nieprzewidziani goście bronowickiej Chaty – ich funkcja w dramacie Wyspiańskiego. Wesele S. Wyspiańskiego pytaniem o świadomość narodową Polaków. Sądy S. Wyspiańskiego i A. Mickiewicza o narodzie polskim w Weselu i w Dziadach cz. III. Nowatorstwo teatralne dramaturgii S. Wyspiańskiego (na wybranym przykładzie). Wesele Wyspiańskiego w odbiorze współczesnych – największe inscenizacje teatralne i adaptacje filmowe. Ustosunkuj się do stwierdzenia, że Dulska jest wśród nas . Wady i zalety społeczności lipeckiej w Chłopach Wł. Reymonta. Jakie kierunki artystyczne epoki Młodej Polski dostrzegasz w powieści Wl, Reymonta Chłopi ? Czy zgadzasz się że stwierdzeniem, iż słowa Żeromskiego trzeba rozrywać rany narodu, aby nie zabliźniły się błoną podłości mogą być mottem jego twórczości z okresu Młodej Polski. Wypowiedź uzasadnij przykładami z lektur. St. Żeromski i S. Wyspiański – dwugłos w sprawach Polski. W odniesieniu do postawy wybranego bohatera np. Tomasza Judyma lub Zenona Ziembiewicza skonkretyzuj pojęcia: moral-ność, etyka, obowiązek, poświecenie. Jak literatura polska XIX w. demaskowała mity narodowe? Jedność elementów muzycznych, malarskich i słownych w literaturze Młodej Polski. Omów na przykładzie wybranego dramatu lub utworu lirycznego czy opowiadania. Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski. Impresjonizm -jego istota i rola w poznanej twórczości Młodej Polski. Określ istotę naturalizmu i wskaż rolę, jaką odegrał w poznanych przez Ciebie utworach modernizmu. Spojrzenie pisarzy młodopolskich na wieś – oceń literackie i artystyczne wyznaczniki tego tematu. Gatunki dramatu modernistycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach. Jakie problemy moralne i artystyczne literatury polskiej końca XIX w. zachowały aktualność w świecie współczesnym? Stosunek do tradycji w poezji XX-lecia międzywojennego. Sformułuj program poetycki J. Tuwima wyrażony w wierszach z okresu XX-leda międzywojennego. Sposób budowania świata w poezji J. Przybosia. Skamander a Awangarda -dwa różne programy poetyckie XX-lecia międzywojennego. Groteska i drwina, liryka i satyra w poezji K. I. Galczyńskicgo. W czym dostrzegasz urok i dziwność świata w poezji B. Leśmiana? Zinterpretuj tytuły dwu wybranych utworów z prozy XX-lecia międzywojennego. Przedwiośnie St. Żeromskiego powieścią o trzech programach uzdrowienia H Rzeczypospolitej. Kompozycja powieści a jej idea. Wykaż zależność na przykładzie Przedwiośnia lub Granicy . Jest się takim, jak myślą ludzie, nie jak myślimy o sobie my względność oceny postawy człowieka. Rozważania nie tylko na marginesie życia bohaterów Granicy i Ferdydurke . , Sposób kreacji świata przedstawionego w Ferdydurke W. Gombrowicza. Jakie wyzwanie rzuca W. Gombrowicz światu i człowiekowi w powieści Ferdydurke ? Ferdydurke W. Gombrowicza – powieść nowoczesna? Polska i Polacy w spojrzeniu prozaika XX-lecia międzywojen-nego (Żeromski, Nałkowska, Gombrowicz). Jaki klucz zaproponowałbyś do odczytania epiki Brunona Schulza? Co znajdujesz dla siebie w jego prozie? Fantastyka i realizm w kreowaniu światów Brunona Schulza. W czym dostrzegasz paraboliczność powieści Franza Kafki Proces ? Tragizm, absurd, paradoks w procesie Fr. Kafki. Teoria czystej formy i próba jej realizacji w Szewcach Witkacego. Marzenia w konfrontacji z rzeczywistością. Rozważania nie tylko o Lordzie Jimic Conrada. Mistrz i Małgorzata Bułhakowa powieścią o pisarzu i jego dziele, o dobrym szatanie i złej rzeczywistości. Dekalog moralny wpisany w literaturę faktu. K. K. Baczyński – poeta Apokalipsy spełnionej . Świat obozów T. Borowskiego. Dokonaj konfrontacji z innymi utworami o tej tematyce. Inny świat G. Herlinga-Grudzińskićgo i Opowiadania T. Borowskiego – dwa różne sposoby przekazania prawdy o obozach. Uzasadnij, że Pamiętnik z powstania warszawskiego M. Białoszewskiego jest poetyckim trenem na śmierć Warszawy , opowieścią o losach ludzi i domów. Świat prawdziwszy od prawdziwego , czyli o reportażu H. Krall Zdążyć przez panem Bogiem . Związki tematyczne i formalne Kartoteki i wierszy Różewicza. Literatura powojenna o człowieku, który ocalał (Różewicz). Jakie gatunki literackie pojawiają się najczęściej w poezji polskiej po r. 1945? Omów jeden z nich. W świetle wybranych przykładów wykaż związek poezji lat wojny z ówczesną sytuacją twórcy i narodu. Literatura po Apokalipsie musi zacząć się na nowo. Uzasadnij sąd wykorzystując twórczość T. Różewicza, T. Borowskiego bądź Z. Nałkowskiej. Problematyka heroizmu, prawdy i moralności w poezji Cz. Miłosza. Tradycja i współczesność w poezji Zb. Herberta. Rozwiń temat na przykładzie dowolnie wybranych utworów. Świat poetycki W. Szymborskiej. Filozoficzna refleksja w poezji W. Szymborskiej. W dyskusji na temat: Dedal czy Ikar ? – po czyjej stronic zdaje się opowiadać poezja współczesna. Jakie związki z barokiem i ekspresjonizmem dostrzegasz w poezji S. Grochowiaka? Eksperymenty poetyckie i zabawy słowem w poezji M. Białoszewskiego. Wskaż je w wybranych wierszach poetyckich. Omów twórczość jednego z wybranych pisarzy emigracyjnych. W jaki sposób pobyt na emigracji wpłynął na twórczość tego pisarza? Świat poetycki wybranego poety współczesnego. Poezja religijna dzisiaj. Omów na przykładzie twórczość jednego poety. Czy dzienniki, pamiętniki i listy pisarzy są utworami literackimi? Omów różne przykłady. Intelektualiści polscy wobec niebezpieczeństwa totalitaryzmu myślowego i nowej wiary na podstawie Zniewolonego umysłu Cz. Miłosza. Wymień kilku prozaików współczesnych, których najbardziej cenisz i scharakteryzuj twórczość jednego z nich. Gra z konwencją w opowiadaniu M. Hłaski. Sposoby funkcjonowania historii narodowej w świadomości Polaków wyświetlę Początku A. Szczypiorskiego. Dokumentalne i literackie wartości Rozmów z katem K. Moczarskicgo. Mała Apokalipsa T. Konwickiego książką o rozpadzie świata. Wielkie dzieła paraboliczne w literaturze światowej i polskiej. Omów jeden wybrany utwór. Jak rozumiesz słowa Camusa w kontekście nie tylko Dżumy W ludziach więcej zasługuje na podziw niż na pogardę ? Niepokoje moralne pokoleń powojennych w dramatach współ-czesnych (no. Różewicz, Mrożek…). Uzasadnij, że dramat Sł. Mrożka Tango to synteza tradycji i nowoczesności. Dwa oblicza polskiej współczesnej rzeczywistości w dwóch teatrach: T. Różewicza i Sł. Mrożka (podobieństwa i różnice). Funkcje dramatu w wybranych epokach literackich. Polscy laureaci literackiej Nagrody Nobla. Zaprezentuj jednego z pisarzy. Twój kandydat do literackiej Nagrody Nobla. Uzasadnij swój wybór. Wizerunki kobiet we współczesnej literaturze polskiej. Czy sformułowania: literatura pisana przez, kobiety i literatura kobieca oznaczają to samo? Kreacje kobiet w znanych utworach literackich. Który utwór literacki poznany w szkole średniej oceniłbyś najwyżej? Uzasadniając wybór, wskaż kryteria oceny. Jaki kanon lektur szkolnych zaproponowałbyś młodemu liceali-ście? Uzasadnij propozycję.