Na pierwszym planie obrazu Bruegela pt. „Pejzaż z upadkiem Ikara” jest przedstawiony rolnik. Ma w ręku bata, którym popędza konia ciągnącego pług tuż przed nim. Orze on ziemię na niewielkim wzniesieniu, u podnóża, którego pasie owce młody pastuszek. Młodzieniec jest skromnie ubrany, kapelusz ma zarzucony z tyłu na plecy i podpiera się na lasce. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa niewinnych owiec. W wywiązaniu się z tego zadania pomaga mu jego wierny pies. Na prawo od pasących się owiec, przy brzegu jest rybak. Próbuje on złowić rybę na przynętę wyciągniętą z metalowego kubka. Nad nim, na gałęzi siedzi ptak. Oferuje on mężczyźnie swój piękny trel, umilając mu tym samym oczekiwania na kolejną złowioną rybę. Jedynym niebezpiecznym miejscem na morzu jest głębia, w której topi się Ikar. Przez jego bezmyślność został on pozbawiony życia. Niedaleko rozgrywanej tragedii młodzieńca, na tafli morza dumnie sunie trójmasztowiec. Widać, że na jego pokładzie jest sporo załogi, która uwija się na nim jak w ukropie, próbując rozwinąć żagle. Po lewej stronie statku, na maleńkiej wysepce można dostrzec ruiny zamku. W oddali, za zamkiem widać miasteczko. Jest w nim port, z którego być może wypłynął trójmasztowiec, prawdopodobnie jest ono najbliższym środkiem zaopatrzenia pastuszka, rybaka i rolnika. Obraz Bruegela jest przedstawiony kolorystycznie, malowany jest jasnymi barwami. Artysta ujął w nim przebieg śmierci Ikara. Ukazał w nim także znaczącą rolę artystów w świecie, mianowicie dostrzeganie rzeczy, które nie są dostrzegane przez innych.