Budowa tragedii antycznej, pojęcia związane z teatrem

PROLOG wprowadzenie do akcji, zapoznanie się z gł. tematem utworu, prezentacja gł. bohatera )
PARODOS wejściowa pieśń chóru
EPEJSODION część, którą dialog prowadzą osoby dramatu, jest to pierwowzór aktu we współczesnym dramacie
STASIMON pieśń chóru, w której chór komentuje wydarzenia, akcja nie posuwa się do przodu

* w tragedii antycznej liczba epejsodionów i stasimonów taka sama, wyn. 3-5

KOMMOS pieśń żałobna, lamę boahtera
EKSODOS ostatnia wejściowa pieśń chóru
PERYPETIA zdarzenie, które zdaje się zmienić bieg wydarzeń
KATASTROFA zagłada, nieszczęście bohaterów

* W tragedii greckiej nigdy nie pokazywano scen drastycznych, ale donosił o niej posłaniec

Tragizm- wynika z konfliktu wartości. Wolna jednostka musi dokonać wyboru pomiędzy wart. przeciwstawnymi. Niezależnie od tego, którą opcję wybierze bohater prowadzi do zagłady.

Bohater tragiczny- bohater, który musi dokonać wybory pomiędzy wart. równorzędnymi. Oba rozwiajają przyspieszenie się katastrofy.

Ironia tragiczna- bohater nie zdaje sobie sprawy, ze popelnil zbrodnie

Perypetia- przełom, który nast. w życiu bohatera. Zmienia kierunek akcji, prowadzi do katastrofy

Katastrofa- ostateczne wydarzenie, które decyduje o klęsce bohatera

Stychomytia- dialog sceniczny dwóch postaci. Krótkie, jednowersowe wypowiedzi

Fatum- przeznaczenie, zły los, nieubłagalna konieczność

Kommos- pieśń żałobna, lament boahtera