Cechy eposu homeryckiego

Inwokacja, bezpośredni zwrot autora we wstępie utworu do muz
z prośbą o natchnienie
(Gniew bogini, opiewaj Achilla, syna Peleusa Zgubę niosący i klęski nieprzeliczone Achajom),

ukazanie losów bohaterów na tle ważnych, przełomowych wyda­
rzeń,

obiektywizm i zdystansowanie się autora wobec opisywanych
wypadków,

paralelizm; równoległość dwu akcji – w świecie bohaterów
i w świecie bogów; bogowie walczą po obu stronach,

ciągłe przenikanie się dwóch płaszczyzn: świata ludzi i bogów;
wola bogów główną motywacją działania postaci ziemskich; wy­
darzenia w świecie bogów mają wpływ na to, co dzieje się w świe­
cie ludzi,

decydowanie o końcowym wyniku akcji przez Przeznaczenie
(Mojrę), któremu podlegali zarówno ludzie, jak i bogowie, a na­
wet Zeus,

wplatanie wielu epizodów w główny tok akcji; opis scen batalis­
tycznych (pojedynki, bitwy, oblężenia); realistyczny, szczegóło­
wy opis przedmiotów i sytuacji (np. tarczy Achillesa),

podniosły, patetyczny styl, bogaty w stałe epitety i rozbudowa­
ne porównania (tzw. homeryckie); miara wierszowa – heksametr
zbudowany na zasadzie rytmicznej,

Iliada Homera to wzór doskonale skomponowanego eposu staro­
żytnego (epos nad eposami) zwany eposem homeryckim (od
imienia twórcy).