Człowiek i społ w filozofii Arystotelesa.
Powiedział on że człowiek jest istotą społeczną , z natury jest przeznaczony do życia w państwie. W arystotelesowskiej metafizyce b. Ważne jest pojęcie entelechii. Entelechia człowieka jest być w społ oraz to by było ono w nich by on je uwewnętrznił. Człowiek jest istotą społ ponieważ jako jednostka urzeczywistnić się może tylko w społ i przez społ.. arystotelesowska nauka o rolach społ jeśli podejmujemy rolę społ zawsze istnieje ona w odniesieniu do innych. Arystoteles życie społ widzi w kategoriach pewnego teatru. Bierzemy na siebie role w obrębie kulturowego scenariusza. Widać to w jego sposobie rozwijania tezy centralnej, że człow jest istotą społ. Arystoteles skłania się więc jak platon do tezy mówiącej o nadrzędności całości nad częścią. U arystotelesa państwowa troska o każde indywiduum jest ważna choć do państwa należy wszystko. Rodzi się tu dialektyka że zdrowa całość gwarantuje zdrowie jednostki. W interesie człow jest to by społ istniało było zdrowe i zintegrowana całością. Arystoteles jest w większym stopniu badaczem empirykiem niż platon. Wg Arystotelesa człowiek mógłby żyć poza społ w 2 przypadkach. Będąc bogiem lub potworem. Jeśli człow ma się rozwinąć to musi wyjść poza naturę i żyć w społ. W Aryst wizji w rodzinie jest ten pierwiastek naturalności o tyle o ile dla zapewnienia przetrwania gatunku ludzkiego jest związek płci fundamentalny warunek istnienia państwa. niemal jak równie naturalny jak relacja kob i mężczyzny w małżeń. Uznaję on także stosunek pana do niewolnika. Niewolnik to mówiące narzędzie, jest koniecznym medium między wolą pana a realizacją tej woli. Pan ma być tym co tworzy harmonijną rodzinę jest władcą. Aryst silnie bronił surowej monogemignej rodziny. Mówił że cudzołóstwo powinno być karane pozbawieniem winnego obywatelstwa. Miejsce kobiety to gosp dom a mężczyzny poza domem. Kobieta nie powinna wykonywać tych samych prac co męższczyzna. Pogląd aryst posiada cechy rewolucjonistyczne. Pojawienie się gminy to wg niego skutek rozwijania się ludzkich potrzeb z którego wynika pojawianie się nowych prac. Rodzi się proces integrowania wielu rodzin i powstawania gmin. dalsze rozszerzenie się potrzeb i rozwijanie się wymiany pociąga za sobą wprowadzenie państwa jako związku gmin. Wynika to z potrzeby uzyskania samowystarczalności w sensie ekonom. a także z uzyskaniem wspólnoty moralnej i prawa. Państwo jest źródłem praw będących ekspresją obyczajową. Państwu aryst nie jest żaden sztuczny twór tylko naturalny rezultat. W tych rozleglejszych społ strukturach rozwija się język który stanowi dla niego najbardziej znamienny symptom społ istoty społ. gdy aryst mówi o języku myśli o kulturze. Obywatelskośc to nieustanne cywilne zaangażowanie. Tw on że instytucje mają swe podstawy w żywym zaangażowaniu konkretnych jednostek. Internalizacja jest takim uwewnętrznieniem zew wobec jednostki prawo etosu, że jednostka ta w wyniku internalizacji identyfikuje się z innymi. U artst państwo istnieje poprzez reprodukcję akty odtwarzania go.