Epos – rozbudowany utwór epicki pisany wierszem, składający się z inwokacji i pieśni; wywodzi się z tradycji ustnej; duża liczba epitetów; występowanie narratora, który obserwuje lecz nie ocenia; fragmenty dynamiczne i statyczne; świat przedstawiony ma cechy realistyczne i fantastyczne; dzieje bohaterów ukazane są na tle przełomowych wydarzeń historycznych; paraleizm działań bogów i ludzi; środki stylistyczne: heksametr, retardacja – zwolnienie akcji, długie opisy – porównania homeryckie. (Homer „Iliada”, Odyseja”; Wergiliusz „Eneida”)
Tragedia – ma związek z obrzędami – Dionizje Wielkie i Małe. Teatr starogrecki powstał w odmianach tragedii, komedii i dramatu satyrowego. Z pieśni – dytyrambu – narodziła się tragedia. Jej budowa oparta jest na dialogu, prowadzonym przez koryfeusza z chórem. Tespis wprowadził jednego aktora, który występował kolejno w kilku rolach. W dramacie antycznym istnieje zasada trzech jedności – czasu (nie więcej niż dobę), miejsca i akcji (fabuła jednowątkowa). Na scenie może być najwyżej 3 aktorów i chór. Tragedia składa się z prologu (wprowadzenie, kończył się węzłem dramatycznym), epeisodiów (akty), stasimonów (pieśni chóru), perypetii (przełom akcji), katastrofy oraz epilogu (wypowiedź do publiczności). Epeisodia dzieliły się na parodos (wejściowy) i exodos (wyjściowy). Chór zapowiadał wejście aktorów, komentował wydarzenia, wypowiadał refleksję w pieśniach, wykonywał figury taneczne. Brak było scen drastycznych. Bohatera cechuje tragizm; fatum. Temat zaczerpnięty z mitologii („Antygona” Sofoklesa). Zadaniem tragedii było katharsis. Najwybitniejszymi dramaturgami byli Ajschylos, Sofokles i Eurypides.