Grafika komputerowa

Ogólne wiadomości o grafice komp.
Obszar zastosowań: – umieszcz w opracowaniach różnego rodz elem graf(logo firmy), – w pracach edytorskich, – w prezentacji wyników złożonych obliczeń i eksper nauk w postaci wykresów, – tworzenie grafiki prezentacyjnej czy tworzenie prostych animacji dla potrzeb filmów rys. czy gier komp, tworzenie systemów okien w oprogramowaniu interakcyjnym, – produkcja reklam, – przemysł rozrywkowy, – syst projektowania, – generowanie obrazów o jakości zbliżonej do takiej, jaką daje fotografia barwna(fotorealizm), – syst wizualizacji dla potrzeb symulatorów lotu, – symulacja sztucznej rzeczywist.
Multimedia: są to środki techniczne, metody i opragramowanie związane z przetwarzaniem inf tekst i zawierającej w sobie dźwięk, obraz oraz film, wykorzystujące jako nnośnik inf technikę CDROM i DVD. W technice tej można wyróżnić: elem alfanumeryczne, graficzne, dźwiękowe, i sekwencje ruchomych obrazów.
Kategorie grafiki komp: – rastrowa (gr zorientowana punktowo, biotmapowa, malarska; obrazy są 2wymiarową tablicą pikseli, tzw, elem obrazu), – wektorowa (zorient obiektowo lub rysownicza), – prezentacyjne (uproszcz gr wekt), – inżynierska ( zaliczana do gr wekt).
Plik gr rastrowej zawiera: – rozmiar rys (szer i wys), – liczbę bitów na piksel, – rodzaj gr (czy wart pikseli określają składowe RGB, czy też są indeksami palety), – paletę kolorów (jeśli obraz jest oparty na palecie), – dane graficzne (tablicę pikseli). Nagłówek; Paleta kolor.; Dane graficzne; Typowa strukt pliku graf.
Plik gr wektorowej zawiera: zamiast przechowywać wart każdego punktu obrazu, gromadzi się elem wyższysz poziomów, tj linie, łuki, koła, tekst. Plik zawiera; -przesuń do (100,100), -wybierz kolor nieb , -linia do (100,200), -kolor o pr 50, -przesuń do (50,50), -wybierz kolor czerw, -tekst „to jest etykieta”.
Kompresja: bezsrtatna i stratna
Format GIF : prz formatu z kompr bezstr; -może przechowywać 8-bitowe obrazy, używając 256 kolorów pochodzących z pełnej 16-milionowej palety RGB, -zaletą jest bardzo duży stopień kompresji, -oparty o algorytm kompresji LZW, -możliwość wyświetlania obrazu przy ściąganiu go z sieci z tzw przeplotem, nadawanie wybranym obszarom obrazu przezroczystości oraz zapisywanie w formacie GIF prostych animacji.
Format JPEG : prz formatu z kompr strstną; -zapisuje tylko obrazy typu TrueColor. Kompr oparta jest na skomplik metodach matemat, których podstawą jest tzw dyskretna transformata cosinusowa. – w tym roku ma się pojawić nowy standard kompr – JPEG 2000, którego podstawą ma być algorytm kompresji, opartej o transformaty falkowe, prz zastosowania tej metody kompr stratnej jest format WI stosowany od kilku lat w Progr Corel Photo Paint.
Konwersja: proces zamiany jednego typu plików graf na inny. Konwersja plików gr –Podstaw sposoby konwersji plików gr: -mapa bitowa na mapę bit., -mp bit na gr wektor, -gr wekt na mp bit., -gr wekt na gr wekt. Kompresja danych gr: stosow w celu zmniejszenia objętości tych plików. Popularne formaty nie stosuj kompr to BMP, DIB, PPM. Zasada kompresji: dekompresji( obraz orgin- kompresor czyli koder –obraz skompresowany) i plików gr (obraz skompres –dekompresor czyli dekoder – obraz ostworzony).
Modele barw barwa jest własn obiektu zależąca od stopnia odbicia, rozproszenia lub przepuszczenia promieni świetlnych. 1. syst addytywny: prz jest model RGB. Kolor biały uzyskiwany jest przez dodanie 3 barw składowych o pełnym nasyceniu. RGB jest modelem którym posługują się elektr urządz wejść, tj monitory komp, skanery, cyfrowe aparaty fotogr, które odtwarzają barwy drogą transform lub absorpcji światła, a nie odbijanie go. W modelu tym gama dostępn barw reprezent jest przez sześcian RGB. Zależnie od liczby bitów m przeznaczonych do reprezent barwy piksela liczba dostepnych barw jest ograniczona do 2m, m=8. 2. syst substraktywny : modelem jest CMY. W odróżnieniu od addytywn modellu barw, w którym światło jest dodawane do światła, tu mamy z odejmowaniem światła, w wyniku czego barwy są ciemniejsze od barw podstawowych. Barwami podst są : C- cyan, M-magenta, Y- yellow. Model CMY reprezentuje sześcian CMY. Substr model mieszania barw jest charakt dla rodzajów procesów drukowania. Dla poprawy wyrazistości wydruków oraz uzyskania czystej czerni model barw CMY został rozszerzony o kolor czarny, tworząc model CMYK. Barw uzyskanych w syst RGB nie można bezpośr przekszt w kolory CMYK, ponieważ urządz drukujące nie nanoszą na papier koloru powstałego z uprzednio wymieszanych barw, ale stosując tzw dirhering drukują blisko siebie punkty w barwach podst CMYK, które dopiero oglądane z większej odl dają wrażenie ostatecznego koloru. 3. syst perceptualny : prz tego modelu jest opracowany w 1929r syst CIE: bazuje na właściw fizycznych światła i właściw wzorku opracowanych eksperymentalnie. Przy analizie tego modelu posługujemy się tzw krzywą chromatyczności. Przestrzeń CIE, podobnie jak percepcja wizualna, jest niezależna od urządzenia. Jest obszerniejsz niż gamy RGB i CMY (zawiera je w sobie).
Znaczenie barwy w rekl: barwa jako sposób zwrócenia uwagi, -środek wywołania i akojarzeń, -środek utrzymania w pamięci odbiorcy elem przekazu i informawania o niektórych cechach produktu lub marki Zastosowanie zestawienia elem czarno- białych i barwnych w rekl: zast 2 typów przekazu: barwnego i achromatycznego w określonym medium przekazu, -zast kontrastu chromatyczne achromat w ramach 1 ujęcia reklam (zdjęcia, plakatu, filmu), -oddzaiływanie psycholog obu form przekazu Oddziaływanie barw (tzw drogowskaz): orientacja w przestrzeni i wśród wielu rodzajów towarów (widzenie smaku, zapachu)
Dokładnośc barwna: lub głebia bitowa obrazu determinuje rozmiar pliku, jego zakres dynamiczny od obszarów ciemnych do janych (od cienia do światłą) oraz max liczbę barw możliwych do odtworzenia w druku. Rodzaje obrazów: -bitmapowe, -w skali szarości, -z barwą indeksowaną, -w modelu RGB i CMYK, -barwne o dużej głębi bitowej.
Pozyskiwanie obrazów cyfrowych: proces przechwytywania danych wizualnych i przekszt ich do postaci cyfrowej, przydatnej do obróbki komputerowej. Podst źródłem obrazów są: -skanery, -cyfr aparaty fotogr, -photo CD, -cyfr fotografie seryjne, -zapisy ekranu kopm i video (zrzuty ekranowe).
Skanery: Na jakość mają wpływ: -rodzaj skanowanego oryginału, jego rozmiar w stosunku do potrzebnego powiększenia, -techn możliwości skanera, -umiejętności operatora skanera, -rozdzielczość skanowania, -procesy obróbki. Rodzaj oryginału: podst wielk jest gęstość czyli zdolność materiału do pochłaniania, odbijania, przepuszczania ( transmitow światła, mierzona jako wart zawarta od 0 do 4,0). Oryginały : nośniki odbijające (refleksyjne) -zalicza się uprzednio drukowane prace artyst, rysunki odręczne na papierze, odbitki fotogr, i mają one gęstość od 1 do 2,3. natomiast nośniki przypuszczające tj, negatywy (gst 2,8), kolor slajdy (2,7-30), przeźrocza o większym formacie (3-3,2). Techniczne możliwości skanera: używanego do digitalizacji oryginału, wyznaczają granice jakości możliwej do osiągnięcia w druku. Gł cechy: -jakość czujnika, -jego max rozdz optyczna, -rodzaje materiałów, które akceptuje, -max głębia barw, -zakres dynamiczny. Elem światłoczułe: -przyrządy o sprzężeniu ładunkowym, tzw. Komórki CCD czyli urządz działające z przesunięciem ładunków, -fotopowielacze wzmacnianie optyczne. Dodatkowo każde takie urządz ma przetwornik analog-cyfr A/C, który przekszt odczytane dane analog w cyfr. Rozdzielcz optyczna i powierzchnia obrazu określają, ile danych zostanie zachowanych z orygin o danej wielkości. Rozdz optyczna mierzona w pikselach lub punktach na cal (ppi lub dpi), definiuje max ilość danych, którą dany skaner może odwzorować w przeliczeniu na liniowy cal lub cm. Powierzch obrazu def rozm najw orygin akceptowanego prze skaner. Np. jeśli przetwornik CCD składa się z 5100 komórek i skaner może odczytać obrazy o szerkości do 8,5 cala, to jego max rozdz optyczna wynosi 600 ppi. Typy skanerów: Bębenkowe ( do wysokiej jakości prac barwnych, tj materiały reklamowe – technologia PMT), płaskie (najczęść stosow do digitalizacji prac artyst refleksyjnych, tj wydruki fotograf i rysunki kreskowe – techn CCD), do filmów (opatre na techn CCD, używają czulszych czynników i są zdolne do skanowania z wyższymi rozdzielcz). Zasada działania skanerów płaskich: metody skanowania: -3krotne przejścia (3-pass-skaner), -1krotne przejścia (1-pass-skaner). Obecnie wykorzyst się technol CIS. Zalety: brak soczewek i luster, eliminacja elem narażonych na uszkodzenie, większa trwałość, mniejsze koszty prod wymiany i zużycia energii. Wady: gorsza jakość skanów, braak możliwości skanowania materiałów niezupełnie płaskich.
Cyfr aparaty fotogr: zdobywają miejsce wśród producentów folderów i gazet. Zalety: oferują niższe koszty, zredukowany czas produkcji, lepsza dokładność barw. Rodzaje: skanujące (czujniki CCD rozmieszczane są w pojedynczej tablicy liniowej, która skanuje przedmiot podobnie jak skaner płaski) tablicowe. W cefr apat fotogr stosuję się 2 rodz światłoczułych sensorów: CCD i CMOS.
Monitory: CRT (strumieniowa lampa katodowa) i wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD. Podst monit CRT jest kineskop. Kineskop- elektr elem wyswietl obraz. Elem monitoru: -szklana bez powietrza tuba, -umieszczona na koncu wąskiej szyjki katoda – naładowana elektroda, zwana działem elektronowym, -anoda czyli 2 ładowana + elektroda, -płaska powłoka luminororu (warstwa fosforyzująca B22), -maska, cienka przesłona z otworami lub szczelinami. Skrócenie długości (głęb) monitora: możliwe dzieki skróceniu dł lampy kineskopowej.
Maska : elem konstrukcujny, umożliwiaj uzyskanie idealnie płaskiego i ostrego obrazu. Jest to specjalna przesłona eliminująca niepożądane rozbieżności wiązki elektronów. Rozwiązania techn masek: perforowane (najstarsze pod wzgl konstrukc , jest to cienki perferowany arkusz, wykonany ze stopu metali tzw inwarem, dużastałośćwymiarów niezależnie od temp, i umieszczony jest przed luminoforem.) szczelinowe (rodzaj sita utworzonego z precyzyjnie rozmieszczonych, cienkich pionów drutów) i kratowe (wprow pod nazwą chromaClear, jest efektem połączenia 2 technologii, monitory z maską kadrową są drogie).
Parametry decyd o jakości monitora: wielkość plamki (podaje inform o wielkości najmniejszych detali, jakie monitor jest w stanie wyświetlić), rozdzielczość (wykładnik ostrości obrazu, określając ją podajemy liczbę pikseli w pionie i poziomie) częstotliwość odświeżania obrazu (zwana cz odchylania pionowego, określa jak często obraz jest wyświetlany- odświeżany, im wyższa cz tym lepiej bo mniejsze migotanie obrazu ) częstotl pozioma (techn miara wydajności monitora, określa ile linii obrazu można wyswietlić w ciągu 1 sek, wart determinuje też max częst odświeżania, np. dla rozdz 1024×768 pkt monitor o czest poziomej 95 kHz możeteoretycz wyświetlić w ciągu sek 123,7 obrazów ) spełnienie wymagań norm jakości (określają podst parametry, których spełnienie zapewnia bezpiecz i komfort pracy z monitorem, najb znane to normy szweckie MPR II i TCO 92/95/99).
Monitory LCD: cechy: wysoka energooszcz, duży komfort pracy dzieki płaskiemu ekranowi, niewielkie wymiary (15mm do 19mm), wysoka cena (5x większa od CRT).
Drukarka mozaikowa: rzadko teraz stosowane, głów do wydruków prostych tekstów, wady: niska jakość druku, trzeba regularnie czyścić, wysoki poziom hałasu, wydruki monochromatyczne. Atramentowa: 1 to Siemens PT 80 1977r oferowała niską jakość wydruku, w stosunku do Cannona oraz do modeli ThinkJet Hewlett Packarda gdzie zastosowano nową tech druku, zwaną Buble-Jet, gdzie dysza drukarki wykonana na płytce krzemowej. Dzięki działaniu sił kapilarnych komory dysz w głowicy drukującej Buble-Jet napełniają się automatycznie atramentem o objętości 1 100milowej części litra. W celu wykonania wydruku na czas 2 mikrosek włącza się specjalny elem grzejny, który podgrzewa do ok. 300 C atrament znajdujący się na dnie komory. Powstający w wyniku podgrzania pęcherzyk pary powiększa się i wtłacza atram do dyszy, atram przedostaje się przez nią na zewn w postaci małej kropli i z prędk 100km/h dociera do papieru. Firma Epson zastosowała elem piezoelektryczne. Głowica drukująca wykorzystuje zestaw wielu tys drobnych nitek piezoelektryka, które ułożone są względem siebie w odległ kilku setnych mm. Impulsy pochodzące od takiego aktywnego elem są krótsze niż 10 mikrosek, wprzypadku drukarki Buble-Jet trwają one aż 250 kikrosek. Laserowa: należą do drukarek stronicowych, tzn przed rozpoczeciem drukowania drukarka najpierw wczytuje wszystkie dane dotycz 1 strony, przetwarza je, a potem drukuje całą stronę. Proces drukowania: wczytuje dane i przygotowuje wydruk, nanosi obraz strony na bęben naświetlający, nakłada i termicznie utrwala toner, czyści mechanizmy drukujące przed przetwarzaniem następnej strony. Termiczne i sublimacyjne: oba oferują tzw fotogr jakość wydruków, nazywane są też drukark graficznymi, i stosowane są w wypadku wydruk zdjeć, ale i wysokiej jakości ilustracji graficznych. Cechy: mała szybkość druku od 3 do 5 stron na min, fotograficzna jakość bo drukują one obrazy w 16 milionach kolorów z ciągłymi kolorowymi przejściami tonalnymi, droższa eksploatacja bo suche kasety lub termiczne taśmy woskowe są o wiele droższe i trudniej dostepne od pojemników z tuszem lub tonera, wysoka cena drukarek.
Rozdzielczość: najważ pojecie w cyfr obróbce obrazów, uzależnione od urządz wejścia /wyjścia. Opisuje ona ilość lub gęstość cyfr inform zapisanych w obrazie. Rodzaje: wejściowa (skanowania- odnosi się do inform, którą przechowywuje skaner przeliczeniu na cal lub cm oryginału), optyczna (opisuje max ilość lub gęst inform, którą system optyczny skanera lub cyfr aparat fotogr może próbkować), interpolowana (opisuje max gęst inform, którą skaner może symulować za pomocą algorytmów programowych, jeśli zdigitalizowanny obraz nie zawiera wystarczającej ilości inform do poprawnego wydrukowania, jego rozdz możesz interpolować, polego to na tym, że dodawane są nowe piksele w celu zwiększenia rozdzielcz. wymiarów lub obu tych wartości), obrazu (na każdym etapie procesu obróbki definiuje całkowitą ilość informacji zawartych w obrazie cyfrowym. Wyraż. w pikselach np. 512×768), monitora(opisuje całkowitą ilość inf. którą ekran komp. może jednorazowo wyświetlić np. 1024×768, lub liczbę punktów przypadających na cal szerokości ekranu), wyjściowa(dotyczy wydruków prac i wyraża liczbę pikseli na cal którą trzeba zachować przy drukowaniu pliku obrazu za pomocą drukarki lub naświetlarki. Poprawną rozdzielczość wyjść. determinuje: metoda drukowania, typ rastra, rozdzielczość drukarki), urządzenia drukującego(określa liczbę punktów w poziomie i w pionie przypadających na cal. Im jest ona wyższa tym mniejsze są punkty, które są nanoszone na nośnik i tym wierniejsze złudzenie ciągłości odcieni w tworzonym obrazie).
Każdy piksel obrazu rastrowego ma 4 podst. atrybuty: *wielkość (na jednym obrazie wszystkie piksele mają tą samą wielkość. Początkowo wielkość piksela jest determinowana przez rozdzielczość obrazu który jest skanowany lub cyfrowo przechwycony. Rozdzielczość skanowania rzędu 600dpi oznacza że każdy piksel ma wielkość 1/600 cala(ok. 0,0423 mm), wyższa rozdzielczość determinuje powstanie mniejszych pikseli co z kolei oznacza więcej informacji i szczegółów na jednostkę miary oraz lepsza symulację ciągłości odcieni) *wartość tonalna (Barw lub odcieni- skanery i aparaty cyfrowe przypisują każdemu pikselowi obrazu pojedynczą wartość barwy lub odcienia szarości. Złudzenie ciągłości odcieni powstaje wtedy kiedy piksele są małe i sąsiednie elementy obrazu niewiele się od siebie różnią pod względem barwy lub odcienia) *głębia barwy (określa ona ile jest potencjalnych barw lub odcieni które można przypisać) *położenie piksela (obraz rastrowy jest siatką dyskretnych pikseli z których każdy ma zdefiniowaną współrzędną poziomą i pionową)
Elementy reklamy: *nagłówek,(najważniejsza część reklamy, użycie dużej tłustej i czytelnej czcionki bez szeryfowej) *podtytuł(niekiedy), *ilustracja z ewentualnymi podpisami i komentarzami(prezentuje produkt, pokazuje produkt w działaniu, prezentować następstwa działania produktu, pokazywać produkt w nietypowym działaniu, prezentować produkt poprzez pozytywne porównanie, prezentować działanie przed i po zakupie produktu), *tekst właściwy z wezwaniem do działania, *slogan, *logo firmy, *nazwa i adres firmy z tel.,
Tekst reklamowy: Nagłówek i ilustracja ma przyciągnąć uwagę klienta natomiast tekst reklamowy ma dostarczyć więcej szczegółów i wywołać zainteresowanie oraz informować o przedmiocie sprzedaży, szczegółach nabycia, oferować korzyści, wskazywać na oryginalność i niepowtarzalność oferty, podawać cenę o ile jest to możliwe, w części końcowej zawierać zachętę do działania.
Slogan reklamowy: Pisemny odpowiednik logo. Nie jest on związany z tekstem reklamowym lecz z uprofilowaniem firmy i jej ofertą. Powinien być krótki i łatwy do zapamiętania, oryginalny. W reklamie pojawia się w pobliżu logo lub nazwy firmy.
Układ graficzny reklamy: nagłówek, podtytuł, tekst zasadniczy, ilustracja, logo, slogan i inne elementy ogłoszenia. W reklamach o małych wymiarach w celu zwiększenia ich siły –nazwę, adres i numer tel. przedstawia się w kontrze.