Matka Polka jako komentarz do Konrada Wallenroda Utwór jest komentarzem i uzupełnieniem do Konrada Wallenroda Syn matki polki = analogia z synem Matki Bożej : Chrystusem Matka Boża (czyli zapowiedz podobnego losu ? matki cierpiącej, patrzącej na syna umierającego na krzyżu za grzechy świata ) : walka nie będzie jawna walka nie przyniesie chwały zaprzeczenie etyki chrześcijańskiej przeciwieństwo symboliki mitu rycerskiego zaprzeczenie kultu honoru i chwały (sława) tragiczna ironia romantyczna Konsekwencją walki Mickiewicza i innych będzie albo wyjazd na Syberię albo do tanki złota gdzieś w kopalni. nawiązanie do etosu rycerskiego nawiązanie do motywu syna (Chrystusa) ceną sławy, jej konsekwencją ? płacze kobiet, dzieci, matek ale także pozostanie w pamięci rodaków /los spiskowca/ kolizja wartości etycznych jest nieunikniona romantyczny honor zajmuje miejsce drugorzędne wysoki cel według działania makiawelizmu ?cel uświęcą środki? determinizm historyczny historyczne tu i teraz ważny jest los i miejsce człowieka, którego przeznaczeniem jest los spiskowca (w zależności od epoki i czasów bohater jest zmuszony obrać pewna drogę ? w czasach Mickiewicza ? po zaborami jest to droga spiskowca) konieczność wymusza, gdyż nie ma żadnych szans, nie ma innej drogi przygotowanie do boju bez chwały męczeństwo bez zmartwychwstania to główny cel edukacji młodzieży symbolika węża č dwulicowość, maska, obłuda bezmiar udręki spiskowca, tragicznego mściciela i konspiratora. On jest ofiarą jaka składa za swoje człowieczeństwo. Ofiara ta wiąże się ze zdradą prowadzącą do hańby Osobowość jest kaleka i z pełną świadomością przyjmuje swój los musi złożyć z człowieczeństwa ofiarę syn matki polki i Polski znosił swe poniżenia moralne w kręgu symboliki chrystologicznej odwołanie do krzyża, męczeństwa, zmartwychwstania, makiawelizmu to determinizm historyczny, który skazuje Polaka na kolizję wartości etycznych, moralnych. č źródło człowiek historia skazuje na teki właśnie los