MNIEJSZOŚĆ ETNICZNA, RASOWA, NARODOWA W ANALIZACH SOCJOLOGICZNYCH
1. Grupa mniejszościowa jest kategorią społeczną obejmującą pewną populację wyróżnioną w obrębie szerszej zbiorowości na podstawie pewnych cech, które są negatywnie oceniane przez dominującą większość społeczeństwa. Cechami, które mogą być odbierane jako ważne są: wygląd zewnętrzny, wzory zachowań, styl życia, język, cechy kultury, religia, przynależność organizacyjna, dziedzictwo historyczne, itp.
2. Socjologia bada sytuację, w jakiej się znajdują, ich status społeczny, prawny i obywatelski, dysproporcje w zakresie praw obywatelskich, dostępu do bogactwa, władzy, prestiżu, itd.
3. Mniejszości zdają sobie sprawę ze swego położenia i stosunku większości do nich, odczuwają odrębność z powodu dyskryminacji. Często jednak nie mogą zmienić swojego położenia, bo przynależność do mniejszości wypływa np. z faktu urodzenia, rasa i etniczność są cechami statusu przypisanego. Dlatego też grupy mniejszościowe cechuje silne poczucie więzi i solidarności grupowej. Inne cechy charakterystyczne to: odrębność kulturowa, ograniczona autonomia lub jej brak, tradycja i symbole.
4. Na podstawie rodzaju integracji wyróżniamy mniejszości ze wzgl. na rasę, pokrewieństwo, przynależność terytorialną, narodową, kulturę, religię. Ze względu na kryterium terytorialno-ekologiczne osiadłe-przybyłe, zwarte-rozproszone, otwarte-izolowane, graniczne-wewnętrzne, centralne-peryferyjne. Stosując kryteria kulturowe mniejszości etniczne i narodowe. Dalej mamy też mniejszości terytorialno-polityczne, np. Polacy na Litwie, oraz terytorialne (bez państwa, z odrębnością kulturową).
5. Według L. Wirtha mamy: mniejszości pluralistyczne: w społeczeństwach wielonarodowych, respektowanie praw, asymilacjonistyczne: chęć asymilacji do większości, imigranci, secesjonistyczne: demonstrujące odrębność, aspiracje do autonomii lub własnego państwa, wojownicze: domagające się praw w drodze walki.
6. Według kryterium genezy: aneksacyjne: przez przyłączenie terytorium, kolonialne: napływ obcej ludności, niewolnicze, imigracyjne.
7. Według K. Kwaśniewskiego: 1) mniejszości skupiające zwolenników jakiś poglądów politycznych, gospodarczych, 2)…jakiś ideologii, religii, 3) charakteryzujące się inną kulturą, 4) wyróżniane na podstawie cech fizycznych.
8. Relacje między mniejszością a większością ujęte zostały w trzy podstawowe modele:
a) konfliktowy – sprzeczność interesów i celów, dyskryminacja, wrogość, izolacja
b) integracyjny – współpraca, brak uprzedzeń, tolerancja dla odmienności
c) asymilacyjny – nacisk na asymilację ze strony większości lub dążenie do asymilacji ze strony mniejszości
9. Cechy mniejszości etnicznych: 1) żyje w obrębie narodu, społeczeństwa 2) jej członkowie genezy swej przynależności dopatrują się we wspólnej historii, wspólnych przodkach 3) tworzą sieć organizacji i nieformalnych stosunków społecznych, które zachęcają do pozostawania w grupie 4) posiadają własne symbole związane z poczuciem odrębności.
10. W. Kuvelsky wyodrębnia: kategorie etniczne – grupy pozbawione silnych więzi i kontaktów, organizacje etniczne – grupy wewnętrznie zorganizowane, społeczności etniczne – organizacje etniczne zorganizowane na pewnym terytorium.
11. Grupa rasowa to pewna kategoria etniczna, której członkowie i inni mają przekonanie, że posiada wspólne cechy fenotypu.
12. Mniejszość narodowa to grupa etniczno-narodowa nie posiadająca własnej formy państwowości lub posiadająca ją, ale zamieszkująca w granicach innego państwa. Typy mniejszości wyróżniamy w oparciu o kryteria: aspiracji (do utworzenia państwa), identyfikacji z krajem zamieszkania, miejsca zamieszkania, położenia prawnego. Członkowie mniejszości pragną zachować swoją odrębność i przekazać ją dzieciom.
13. Relacje między większością a mniejszością narodową zależą m.in. od stosunków przestrzennych, podobieństwa kultur, intensywności kontaktów ekonomicznych i ich historii, sposobu organizacji życia społeczno-politycznego, charakteru państw, z którymi identyfikują się obie strony. Konflikty etniczno-narodowe często wiążą się z dyskryminacją mniejszości, roszczeniami narodów dążących do posiadania własnego państwa bądź zwiększenia autonomii.
14. Migracja. Jednostka tym chętniej migruje, im większe są jej oczekiwania, że dzięki temu zdobędzie ocenianą pozytywnie przestrzeń życiową i im częściej migracja występuje w jej otoczeniu stanowiąc wzorzec zachowania. Migracje należą do zasadniczych przyczyn zróżnicowania etniczno-narodowego wielu społeczeństwa, wyjaśniają obecność mniejszości etnicznych i narodowych, decydują o strukturze etniczno-narodowej. Zjawisko masowej migracji zawiera ryzyko zaburzenia ładu społecznego, jednak międzynarodowa migracja to dowód integracji kulturowej świata.
15. Istnieją pewne bariery asymilacyjne. Im większa jest odmienność kultury i poziomu rozwoju cywilizacyjnego reprezentowanych przez imigrantów w stosunku do kultury kraju imigracyjnego, tym trudniejsza jest ich adaptacja i asymilacja w kraju pobytu. Społeczeństwa mają duże wymagania w stosunku do „obcych”. Dominuje preferencja do homogenicznego modelu kultury, ale nie oznacza to rozwiązania problemu dyskryminacji.