Obraz jest przedmiotem, na którym za pomocą plam barwnych i kreski, przy zastosowaniu różnych technik malarskich autor dokonał zapisu pewnych treści. W ?Weselu? Stanisława Wyspiańskiego towarzyszą one bohaterom dramatu cały czas, a reżyser Andrzej Wajda perfekcyjnie zastosował je w swoim filmie.
Zaobserwować możemy tam głównie malowidło pt. ?Panorama racławicka?. Mamy okazję podziwiać ją w stodole podczas, gdy wyciągano kosy lub także w sytuacji, gdy Gospodarz niszczy pewną jej część pod wpływem emocji i alkoholu. Ten olejny obraz przedstawia bitwę pod Racławicami, gdzie 4 kwietnia 1794 roku Polska zwyciężyła z wojskami rosyjskimi. Kolejnym obrazem przedstawionym w ?Weselu? jest ?Rejtan? pędzla Jana Matejki symbolizującego upadek Polski.. Zostaje on przywołany w chwili, gdy Pan Młody spotyka się z widmem hetmana Branickiego i leży w takiej samej pozie jak na obrazie, gdzie Tadeusz Rejtan próbuje powstrzymać trzech zdrajców narodu. Matejko namalował także obraz pt. ?Wernyhora?. Postać ta to wędrowny starzec, który przepowiadał losy Polski, jednak być może był tylko osobą, którą stworzyła ludowa legenda. W dramacie widoczny jest zza mgły, która obecna jest na zewnątrz domu. Rozkazuje pędzić do Warszawy i zwołać wszystkie stany w sejmie. Daje Gospodarzowi złoty róg – sygnał do walki, ważny symbol niepodległości i czynu narodowego, a następnie każe zgromadzić lud. Postać w filmie nie przypomina jednak wyglądem sylwetki z obrazu Matejki. ?Melancholia? Jacka Malczewskiego to kolejne dzieło, które Wajda chciał przypomnieć. Po powrocie Jaśka wszyscy stoją w bezruchu, a on stawia kolejne kroki między nimi. Widok ukazany jest tak jak z punktu widzenia samego bohatera.
Podsumowując obrazy stanowią bardzo ważny element każdej książki i filmu, nadają jej odpowiedniego nastroju, kolorytu oraz stwarzają klimat poprzez swoją dosadność, symbolizm i perfekcyjność.