Czas trwania akcji ograniczyl sie do jednej doby.- Wystepowanie chóru pelniacego role komentatora, który nie mial bezposredniego wplywu na przebieg akcji a tylko snul refleksje i rozwazania.-Zachowanie zasady wystepowania trzech osób. – Wystepowanie dwóch form podawczych: monologu i dialogu.- Kompozycja utworu zblizona do Antygony Sofoklesa. Zachowanie z budowy tragedii klasycznej prologu (zapowiedz akcji), stasimonu (sceny z chórem), epejsodionu (sceny z aktorami), brak eksodosu (zejscie ze sceny) i komosu (sceny lamentu i punkt kulminacyjny).- Wystepowanie konfliktu tragicznego.- Zachowanie zasady czystosci gatunkowej, to znaczy, ze tragedia powinna byc podniosla, powazna, przedstawiac wydarzenia których nastepstwem jest cierpienie i smierc bohatera. Natomiast komedia powinna przedstawiac wydarzenia zabawne, które prowadza do szczesliwego zakonczenia.- Zachowanie zasady czystosci rodzajowej, która zaklada, ze w obrebie utworu nalezacego do danego rodzaju literackiego, nie moga wystepowac elementy charakterystyczne dla innych rodzajów literackich.- Zachowanie zasady czystosci jezykowej, czyli jezyk tragedii byl uroczysty i podniosly.- Akcja w porzadku chronologicznym, czyli tworzyla logiczny ciag wydarzen. Glównym problemem utworu sa relacje miedzy jednostka a panstwem. W Antygonie racje jednostki i ogólu wydaja sie byc nie do pogodzenia (Sofokles ujmuje je jako antytezy i nie przyznaje racji zadnej ze stron). Jan Kochanowski ujmuje problem zupelnie inaczej. Uwaza, ze jednostka powinna podporzadkowac swoje potrzeby racjom ogólu czyli narodowi i panstwu.