Rewolucja feudalna

SKUTKI FEUDALIZACJI KOŚCIOŁA
– spór o prymat w świecie chrześcijańskim pomiędzy władzą świecką a duchową
– feudalizacja w IX i X w
o zeświecczenie
o rozkład moralny
o uzależnienie od ludzi świeckich
– symonia
– nikolaizm
– prawo inwestytury przysługujące władcom świeckim
– wyższość władzy świeckiej

WZROST NASTROJÓW RELIGIJNYCH
– ożywienie życia religijnego
– domaganie się dostosowania chrystianizmu do zasad ewangelii
– oczyszczenie kościoła
– prekursorzy reform zdobywają zwolenników
– niejednokrotnie antyfeudalne wystąpienia warstw upośledzonych
– dwa nurty
o dualistyczny
 antykościelny
 ascetyczny
 wrogowie ówczesnego państwa
 padli ofiara prześladowań
 określono ich jako heretyków
 musieli zejść do podziemia
o ruch ubogich
 pozbycie się wszelkiej własności
 jedyna drogą do zbawienia

RUCH REFORMY KOŚCIELNEJ
– myśl o naprawie kościoła w różny sposób w różnych środowiskach
– Cluny, Brogone
– zaczęli od reformy życia klasztornego
– ich reformą interesuje się także cesarstwo
o uważają, że wystarczy walczyć z zepsuciem obyczajów
o usuwanie skutków a nie przyczyn
o inwestytura świecka należnym prawem
o nie ma nadużycia w nikolaizmie
 przejaw lokalnej tradycji
o uznają tylko zwalczanie symonii

WALKA O EMANCYPACJĘ PAPIESTWA
– warunkiem realizacji reformy wyzwolenie papiestwa spod kurateli cesarstwa
– dopiero w 1048
o cesarz czyni papieżem os. zw. z dworem i chętną reformom
o Leon IX
 wykorzystał dobre stosunki z dworem
 podniósł rangę kościoła
 ułatwił zadanie następcom
– Mikołaj II
o dekret z nowym regulaminem dot. wyboru papieża
 w zamkniętym gronie kardynałów
 elektorowie maja być wolni od wszelkiego nacisku z zewnątrz
– kuria rzymska po zgonie Henryka III zaczyna umacniać swe znaczenie
– ugoda z księciem normańskim
o uznał się za wasala Rzymu
– zbliżenie do Kapetyngów
– propaganda kościoła dot. nowych stosunków papiestwo  cesarstwo
– Damiani i dwa miecze
o o równości władzy świeckiej i duchownej

GRZEGORZ VII – PAPOCEZARYZM
– dwoistość Damianiego przeradza się w przewagę teokracji
– Grzegorz VII nawołuje do „dwojga oczu”
– Dictus Papae – co innego
o notatka w formie dokumentu
o drastyczne postulaty, do których ma dążyć kuria rzymska
 tylko papież dysponuje insygniami cesarskimi
 wszyscy winni całować papieskie stopy
 papieżowi wolno detronizować cesarzy
 nikt nie może zanegować jego postanowień, zaś on może unieważniać inne
 papież nie może być przez nikogo sądzony
 wolno mu zwalniać poddanych z przysięgi złożonej niegodnemu władcy

ZATARG O INWESTYTURE
– procesowi emancypacji papiestwa nikt się nie przeciwstawia
– synod rzymski potępiający
o nikolaizm
o symonię
o inwestyturę świecką
– Henryk IV wreszcie zainteresowanie
– synod biskupów w Wormacji
o atakuje legalność wyboru papieża
o skłania obecnych do wypowiedzenia mu posłuszeństwa
– nie liczyła się ze
o zmianą mentalności
o twardym charakterem Grzegorza VII
– papież na synodzie rzymskim 1076 rzuca klątwę na Henryka
– zwalnia jego poddanych z przysięgi złożonej niegodnemu władcy
– uaktywnienie opozycji w Rzeszy
– opiera się na decyzjach synodu rzymskiego
– żąda by Henryk stanął przed sejmem Rzeszy w celu oczyszczenia się z zarzutów
– Henryk znalazł się w odosobnieniu
– może podjąć walkę tylko po anulowaniu klątwy
– przedarł się do Włoch
o chce uzyskać zdjęcie ekskomuniki
– papież zaskoczony
o właśnie udawał się do Niemiec na sejm Rzeszy
– chroni się do zamku Canossa
– pod murami zamku Henryk pokutuje
– wstrząsające wrażenie na otoczeniu papieża
o oni wymogli na nim zdjęcie klątwy
– przywrócenie praw monarszych
– bezlitosna walka z opozycja
– wojna domowa
o musiał zwalczać własnego szwagra – antykróla
– normowanie się sytuacji w Niemczech
– znów wraca do rzymskich spraw
– synod antygregoriańsko nastawionych biskupów w Tyrolu
o uznają Grzegorza za pozbawionego tiary
o obwołują papieżem jego zaciętego wroga – arcybiskupa Rawenny, Wiberta
– Henryk lekceważy powtórna klątwę
– przystępuje do zbrojnego podporządkowania sobie Włoch
– 1084 intronizacja antypapieża i koronacja cesarska Henryka IV
– odsiecz normańska uwalnia Grzegorza
– cesarz zmuszony do odwrotu
– Grzegorz wycofuje się z Normanami
– W Salerno umiera w 1085

DROGA DO KOMPROMISU
– ŚMIERĆ Henryka IV
– tron obejmuje jego syn Henryk V
– papieżem asceta Paschalis II
– zwolennik polityki ojca w sporze o inwestyturę
– wyrusza do Włoch w celu koronacji cesarskiej
– oświadcza, że jest gotów zrzec się inwestytury świeckiej duchowieństwa
– ale duchowieństwo ma zrezygnować z otrzymywanych z ręki monarchy posiadłości lennych
– Paschalis – asceta – akceptuje
– jednak prałaci buntują się
– nie ma mowy o wprowadzeniu porozumienia w życie
– Henryk uznaje to za złamanie umowy
– więzi papieża i jego kardynałów
– parotygodniowe więzienie przesadza o ustępstwie papieża
– zacięci gregorianie oskarżają papieża o herezję
– żądają jego ustąpienia
– sam papież wypiera się uprzednio wyrażonej zgody
– walka trwa nadal
– zmęczenie
– konieczność znalezienia kompromisu
– realne, gdy papieżem zostaje Kalikst II – Francuz
– rokowania z Henrykiem
– ugoda – konkordat – w Wormacji
o cesarz godzi się na wyrzeczenie inwestytury przez pierścień
o zatrzymuje jednak prawo nadawania wybranym przez duchowieństwo elektom przywiązanych do ich funkcji dóbr w charakterze lenna
o wybory biskupa przekazywano kolegium złożonym z członków kapituły katedralnej – kanoników
– rozróżnienie miedzy prawami świeckimi a prerogatywami duchowymi