Specyfika poezji Wislawy Szymborskiej. Omów na konkretnych przykladach (takze innych poetów wspólczesnych, np. Mirona Bialoszewskiego, Stanislawa Baranczaka, Ewy Lipskiej, Jana Twardowskiego, Edwarda Stachury i innych). Poezja Wislawy Szymborskiej koncentruje sie wokól problemów egzystencjalnych czlowieka – przemijania, stosunku do historii, praw przyrody: – przemijanie, niemozliwosc dokonania korekty poprzednich wydarzen, trudnosci w porozumieniu sie Nic dwa razy , – trudnosci w porozumieniu sie Niespodziane spotkanie , Na wiezy Babel , Przy winie – dodatkowo mozliwosc kreowania sie nawzajem, – fascynacja przyroda, jej prawami, harmonia Obmyslam swiat , Rozmowa z kamieniem (agnostycyzm), – refleksja nad ludzka natura, wskazanie wad umyslowosci i charakteru czlowieka XX wieku Konkurs pieknosci meskiej , Dwie malpy Breughela , Zdumienie , Sto pociech , – poglad na wspólczesna poezje i jej odbiorce, uwiklanie ludzi w schematy, radosc tworzenia Nagrobek , Wieczór autorski , Radosc pisania , – ironia losu, dominacja brutalnosci Lekcja , – tragizm bezimiennego swiadka i uczestnika dziejów; bestialstwo ludzi wobec ludzi Obóz glodowy pod Jaslem . W poezji Wislawy Szymborskiej dominuje lagodny nastrój. Wiersze sa rytmiczne, maja specyficzny klimat, subtelnie sklaniajacy odbiorce do przemyslen. Dominuje w nich liryczna ironia, groteska, czasem zart z siebie i innych ludzi lub tworzonego przez nich swiata. Poezja Mirona Bialoszewskiego jest poezja lingwistyczna. Jezyk utworów charakteryzuje kaleka skladnia, brak interpunkcji, dowolnosc wersyfikacji oraz nadzwyczaj duza ilosc neologizmów. – fascynacja kultura plebejska, przedmiesciami i ich specyficznym klimatem; przedmiotami niepotrzebnymi, nieuzytecznymi; kiczem Ballada z makaty – poezja rupieci, facynacja codziennoscia we wszystkich przejawach: swiadczy to o czlowieczenstwie; akcenty turpizmu (fascynacji brzydota); kontrastowe zestawienia rzeczy i pojec uswieconych tradycja oraz codziennych, wstydliwych i niskich Podlogo blogoslaw – zafascynowanie biologizmem, witalizmem, istnieniem czlowieka jako istoty wyzszej Wywód