Szkoły i prądy filozoficzne antyku

W filozofii starożytnej wyróżniamy 3 okresy:
– I okres przednaukowy do V w p.n.e; w tym okresie żyli i tworzyli TALES< HERAKLIT Z EFEZU< DEMOKRYT Z ABDERY, PITAGORAS

– II okres- oświecenia i systemów starożytnych od V- VI w p.n.e ( okres klasyczny )
Prądy filozoficzne:
a) SOFIŚCI
– Działali w Atenach w IV- V w p.n.e
– Byli naczycielami
– Nie stworzyli szkoły filozoficznej
Przedstawiciele:
GEORGIASZ Z LENITNOJ, PITAGORAS Z ABDERY
Poglądy:
– zwrot ku badaniom hum.
– połączenie wiedzy teoretycznej z praktyką
– prowadzenie badań doświadczalnych
– stworzenie pierwszej estetyki
– realitywizm ( każdy ma prawo do własnych sądów )
– dobro i zło są względne
SOFISTA- człowiek dowodzący nieprawdziwych twierdzeń

b) CYNICY
– Grecka szkoła filozoficzna
– Założona przez ANTYSTENESA I DEMOKRYTA
Poglądy:
– świat jest zły
– Wszystkie dobra są doczesne, nietrwałe, dlatego należy się ich wyrzec
– ideałem- mędrzec ( człowiek kierujący się rozumem, nie przyjmujący narzuconych mu wartości )
– proste, ascetyczne życie- ratunek dla człowieka

– III okres hellenistyczny III- I w p.n.e
Szkoły filozoficzne:
a) STOICYZM
– złożyciel- ZENON Z KITION ( IV- III w p.n.e )
Poglądy:
– wzywali do obojętności na otaczający świat
– obojętność dawała niezależność
– wszystko zaplanowane jest przez Boga
– uwolnienie od emocji prowadzi do cnoty
– cenili hart ducha, wewnętrzny spokój
– postępowanie wolicjonalne- jest się dobrym wtedy, gdy żadne wydarzenia nie mogą złamać istoty naszego charakteru

b) EPIKUREIZM
– twórca szkoły EPIKUR IV- III w p.n.e
Poglądy:
– dobro- największa przyjemność
– wystarczy być szczęśliwym by nie cierpieć
– rozum potrzebny do szczęścia, wybiera to co dobre
– Bogowie są ponad ludźmi, więc nie mają potrzeby nas krzywdzić
– śmierć i życie wykluczają się
Doktryna filozoficzna Epikura, często utożsamiana jest z hedonizmem ( przyjemność, rozkosz )

c) SCEPTYZM
– gł przedstawiciel PYRRON IV- III w p.n.e ( malarz z zawodu ), złożył szkołe w Elidzie
Nie budował teorii, jak inne greckie szkoły
Poglądy:
– Odrzucenie sądów naukowych ( są one niepewne )
– zaprzeczenie możliwości poznania prawdy
– dystans wobec wszystkich zjawisk