TEMATY PREZENTACJI MATURALNYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO ROK SZKOLNY 2012/2013

LITERATURA

1. Biografia jako klucz interpretacyjny. Na podstawie wybranego przykładu omów związki
między życiem artysty a jego twórczością.

2. Literatura i psychologia. Na wybranych 3 przykładach bohaterów literackich omów złożone
typy osobowości, zwyrodnienia, stany chorobowe (np. studium narcyzmu, obłędu,
chorobliwej miłości).

3. „Być albo mieć” to alternatywa, przed którą staje każdy człowiek. Scharakteryzuj
bohaterów literackich, którzy dokonywali takich wyborów.

4. Czy człowiek jest istotą wolną? Omów temat, wykorzystując różne utwory literackie.

5. Rola literatury w popularyzowaniu myśli filozoficznej. Na wybranych 3 przykładach
przedstaw światopogląd autora i wykreowanego przez niego bohatera, oparty na określonej
doktrynie filozoficznej.

6. Człowiek wobec zbrodni i kary. Wykorzystując 3 wybrane przykłady z różnych epok,
przedstaw problematykę moralną ukazaną w utworach literackich.

7. Pytanie o sens cierpienia w literaturze polskiej i obcej. Omów, odwołując się do 3-4
utworów z różnych epok.

8. Problemy okresu dorastania człowieka. Przedstaw je, odwołując się do wybranych utworów
literackich.

9. Pycha jako czynnik determinujący działania człowieka. Określ jej źródła i konsekwencje,
analizując wybrane utwory dramatyczne.

10. Wzorce osobowe prezentowane w dziełach literackich różnych epok. Analizując 3-4 utwory,
scharakteryzuj wybranych bohaterów.

11. Jaką funkcję spełniały utopie i antyutopie literackie? Omów zagadnienie, odwołując się do
przykładów z różnych epok literackich.

12. Kostium, maska, przebranie. Zanalizuj i porównaj postawy bohaterów literackich,
ukrywających swoją tożsamość (3 przykłady literackie).

13. Sposoby ukazywania bohaterskiej śmierci w literaturze. Scharakteryzuj je na przykładzie
wybranych utworów powstałych w dwóch epokach literackich.

14. Związki literatury z muzyką. W jaki sposób twórcy wykorzystywali temat muzyki w swoich
utworach? Omów problem na podstawie celowo wybranych utworów literackich.

15. Motywy oniryczne w literaturze. Omów problem na podstawie wybranych utworów.

16. Literatura moralnego niepokoju. Przedstaw okoliczności powstawania i omów jej funkcję na
podstawie wybranych przykładów z różnych epok literackich.

17. Krytyczne postawy pisarzy wobec własnego narodu, omów problem, odwołując się do
wybranych przykładów literackich.

18. Wizerunek śmierci w literaturze. Omów wykorzystanie motywu na podstawie 3-4
wybranych utworów literackich.

19. Literackie konkretyzacje odwiecznego motywu życia – wędrówki. Omów problem na
przykładzie 3 – 4 wybranych utworów literackich z różnych epok.

20. Przestrzeń jako element świata przedstawionego w dziele literackim. Określ jej charakter i
funkcje w twórczości wybranego pisarza.

21. Dwór szlachecki w literaturze polskiej. Analizując 4 wybrane utwory literackie, przedstaw
sposoby wykorzystania motywu i omów jego funkcje.

22. Dom rodzinny w literaturze. Analizując wybrane przez siebie utwory z różnych epok,
przedstaw znaczenie motywu.

23. Analizując wybrane utwory liryczne, scharakteryzuj różne sposoby rozrachunku poety z
własną przeszłością.

24. Odwołując się do różnych przykładów literackich, omów polskie mity narodowe i podjęte z
nimi dyskusje.

25. Scharakteryzuj i porównaj osobowości wybranych bohaterów literackich, będących
autorami pamiętników (dzienników, listów).

26. Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Analizując wybrane utwory literackie,
przedstaw rolę motywu przemiany.

27. Apokalipsa przeczuwana i apokalipsa spełniona. Omów różne ujęcia motywu,
wykorzystując celowo dobrane utwory literackie.

28. „W cieniu Armageddonu”. O wizjach końca świata. Omów zagadnienie, odwołując się do
wybranych tekstów literackich.

29. Ewolucja dramatu od momentu powstania tego gatunku do czasów współczesnych. Omów
zagadnienie, analizując wybrane utwory.

30. Literackie reinterpretacje motywów biblijnych. Omów zagadnienie, analizując właściwie
dobrane utwory.

31. Prometeusz /lub inny bohater mitologiczny/ jako bohater literacki. Przedstaw różne ujęcia
archetypowej postaci.

32. Koncepcja Boga i człowieka w utworach Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa
Szarzyńskiego. Analizując wybrane przez siebie utwory, przedstaw metafizyczne motywy w
twórczości poetów.

33. Bez ciągłego przykładania miary klasycznej (…) stajemy się umysłową prowincją (T. S.
Eliot). Elementy klasyczne w literaturze polskiej i ich funkcje. Omów na podstawie celowo
dobranych utworów literackich.

34. Portret Sarmaty w literaturze dwóch wybranych epok. Omów problem, odwołując się do 3 –

35. Scharakteryzuj cechy i sposoby kreowania wybranych bohaterów powieści poetyckiej.

36. Jaką rolę odegrał mistycyzm w romantyzmie? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane
przez siebie utwory.

37. Motyw wygnańca w poezji Juliusza Słowackiego. Omów zagadnienie, odwołując się do
wybranych utworów literackich.

38. Pan Tadeusz jako źródło odwołań literackich. Omów zagadnienie, analizując wybrane
utwory.

39. Zrzucam płaszcz Konrada. Tradycje romantyczne w literaturze epok późniejszych. Omów
temat na podstawie wybranych utworów.

40. Przedstaw i porównaj różne koncepcje XIX – wiecznego patriotyzmu. Omów, odwołując się
do postaw wybranych bohaterów literackich.

41. Samotność bohatera romantycznego i człowieka współczesnego. Scharakteryzuj i porównaj
je, odwołując się do wybranych utworów literackich romantyzmu i współczesności (po 1989
roku).

42. Dramat niespełnienia ludzkich marzeń przedstawiony w literaturze. Określ jego przyczyny i
konsekwencje, analizując wybrane utwory pozytywizmu.

43. Odwołując się do wybranych utworów pozytywizmu, przedstaw różne sposoby
przekazywania prawdy historycznej w literaturze tej epoki.

44. Obrazy miejsc sakralnych w literaturze pozytywizmu. Przedstaw je i określ ich funkcje w
budowaniu przesłania dzieła literackiego. Odwołaj się do wybranych tekstów.

46. Od powieści tendencyjnej do powieści dojrzałego realizmu. Przedstaw ewolucję powieści
pozytywistycznej. Omów problem, analizując 3 wybrane utwory.

47. Czy Fiodor Dostojewski jest pisarzem chrześcijańskim? Odpowiedz na pytanie, analizując i
interpretując postawy bohaterów 3 wybranych utworów autora.

48. Analizując wybrane utwory poetyckie Młodej Polski, przedstaw różnorodne sposoby
wykorzystania motywu zmierzchu w liryce epoki.

49. Tatry jako źródło inspiracji w literaturze Młodej Polski. Omów zagadnienie, analizując i
interpretując wybrane przykłady literackie.

50. „Wesele” S. Wyspiańskiego a „Dziady” cz. III A. Mickiewicza. Czy można mówić o
kontynuacji tematu i formy w tych dwóch dramatach? Przeprowadź analizę porównawczą
utworów.

51. Oceny rozwoju cywilizacyjnego wyrażone w tekstach literackich dwudziestolecia
międzywojennego. Przedstaw je, analizując wybrane utwory.

52. Człowiek w labiryncie świata. Omów problem, analizując wybrane utwory F. Kafki.

53. Różne sposoby personifikowania zła w XIX i XX wieku. Przedstaw je, odwołując się do
wybranych utworów literackich.

54. Przeprowadź analizę porównawczą dwóch wizji rewolucji na podstawie wybranych
utworów literackich z różnych epok.

55. Moralne i egzystencjalne dylematy pisarzy pokolenia Kolumbów. Omów na podstawie
wybranych przykładów.

56. Katastrofizm w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Dokonaj analizy wybranych
wierszy poety.

57. Człowiek – istota nieznana. Analizując 3 utwory literackie o tematyce wojennej, przedstaw
przemiany postaw bohaterów w sytuacji zagrożenia (możesz wykorzystać utwory dotyczące
nie tylko II wojny światowej).

58. Człowiek walczący ze złem. Przedstaw sposoby kreowania bohaterów, analizując wybrane
utwory literackie związane z okresem II wojny światowej.

59. Człowiek wobec cierpienia innych. Zanalizuj celowo wybrane teksty literackie okresu
wojny i okupacji.

60. Doświadczenie Holokaustu – pisarskie świadectwa z obu stron muru. Omów na podstawie
3-4 wybranych utworów literackich.

61. Obraz Żydów w literaturze. W jakim stopniu historia i stosunki narodowościowe
kształtowały wyobrażenia o narodzie żydowskim. Omów problem, analizując dzieła
dowolnego okresu historycznego, literackiego lub wybranego twórcy.

62. Żydzi i kwestia żydowska. Omów problem relacji między Polakami i Żydami, odwołując się
do wybranych utworów literackich z różnych epok.

63. Od wielkiej ideologii do wielkiego terroru. Mechanizmy działania systemów totalitarnych.
Omów problem, odwołując się do wybranych dzieł literackich.

64. Związki XX-wiecznej polskiej poezji z twórczością Jana Kochanowskiego. Określ charakter
tych związków, analizując wybrane utwory liryczne.

65. Analizując wybrane teksty prozatorskie, określ cechy i funkcje behawiorystycznego sposobu
przedstawiania bohatera literackiego.

66. Turpizm w literaturze. Interpretując wybrane utwory, określ znaczenie motywu w literaturze
XX wieku.

67. Egzystencjaliści i ich sposób pojmowania świata. Omów, odwołując się do wybranych
przykładów literackich. Przywołaj kontekst filozoficzny.

68. Człowiek jest skazany na to, by był wolny. (J. P. Sartre). Wykorzystując trzy utwory
literackie, scharakteryzuj bohaterów dzieł A. Camus.

69. Gombrowiczowska koncepcja świata i człowieka. Przedstaw temat, odwołując się do
wybranych utworów i wypowiedzi pisarza.

70. Bunt jako podstawowy element człowieczeństwa. Omów na podstawie wybranych utworów
z twórczości „poetów przeklętych”.

71. (…) więc na koniec w formie testamentu / żeby wiadomo było: / buntowałem się.
Zbigniewa Herberta walka o wartości. Rozwiń temat, interpretując wybrane utwory poety.

72. Wizerunek człowieka w twórczości Wisławy Szymborskiej. Omów temat na przykładzie 3-4
wybranych przez siebie utworów.

73. Dekalog bohaterów Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Omów zagadnienie, odwołując się do
wybranych opowiadań pisarza.

74. Relacje pomiędzy człowiekiem a społeczeństwem. Przedstaw je, odwołując się do
wybranych utworów autorów literatury współczesnej (po 1989 r. np. P. Huelle, A. Stasiuk,
W. Kuczok).

75. Dialog poety z filozofią. Omów problem na podstawie twórczości Czesława Miłosza.

76. Szukanie ojczyzny w esejach i poezji Cz. Miłosza. Omów zagadnienie na podstawie celowo
wybranych utworów poety.

77. W Ewangelii cierpienie zawsze ma sens, jest świadectwem miłości. Gdyby nie cierpienie –
nikt nie wiedziałby na ile ktoś kogoś kocha. Rozwiń myśl Jana Twardowskiego,
interpretując jego poezję.

78. Obraz i ocena świata w powieściach Olgi Tokarczuk. Omów temat, odwołując się do
wybranych utworów.

79. Analizując „Kwiatki św. Franciszka” i utwory literatury po 1945 roku wyrastające z tradycji
franciszkańskiej, przedstaw zawartą w nich koncepcję ludzkiego istnienia.

80. Porównaj istotę symbolicznego wykorzystania motywu drogi krzyżowej w literaturze
romantycznej i współczesnej, odwołując się do wybranych utworów.

81. Różne typy bohaterów w literaturze współczesnej (po 1989 roku). Scharakteryzuj je na
podstawie analizy wybranych utworów epickich.

82. Człowiek współczesny w świecie zagrożeń i dewaluacji wartości. Omów problem na
wybranych 3 – 4 przykładach z literatury współczesnej (po 1989 roku).

83. Niektórzy lubią poezję… Rozważania poetów naszych czasów na temat współczesnej poezji
(po 1989 r.). Omów temat, wykorzystując celowo dobrane przykłady literackie.

84. Swoistość sztuki reportażu literackiego na tle poetyki gatunku. Określ ją, odwołując się do
wybranych współczesnych reportaży.

85. Analizując wybrane przykłady reportaży literackich, zbadaj relacje między autorem a
bohaterem. Sformułuj wnioski na temat dostrzeżonych prawidłowości.

86. Obraz człowieka uwikłanego w PRL-owską rzeczywistość. Rozwiń temat, interpretując
wybrane teksty Agnieszki Osieckiej.

ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI

1. Motyw renesansowej Arkadii w utworach polskich poetów i w malarstwie. Przedstaw
zagadnienie na wybranych przykładach.

2. Niepokoje XVII wieku i ich odbicia w literaturze i malarstwie. Omów temat, odwołując się
do wybranych przykładów. Portret bohatera romantycznego na podstawie obrazów malarzy
epoki Romantyzmu i utworów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach.

3. Portret bohatera romantycznego na podstawie obrazów malarzy epoki Romantyzmu i
utworów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach.

4. Motyw diabła w sztuce i literaturze romantyzmu. Omów temat na wybranych przykładach.

5. Baśniowe światy w poezji B. Leśmiana i sztuce młodopolskiej. Omów sposoby
przedstawiania rzeczywistości, odwołując się do wybranych przez siebie dzieł literackich i
malarskich.

6. Porównaj sposoby charakteryzowania określonej warstwy społecznej w wybranych
utworach literackich dwudziestolecia międzywojennego i ich ekranizacjach.

7. Różne sposoby ukazywania piękna ludzkiego ciała. Porównaj je, odwołując się do literatury
i sztuki współczesnej.

8. Dlaczego klasycy? O inspiracjach klasycznych we współczesnej literaturze i sztuce. Omów
analizując wybrane utwory.

9. Miejsce Szekspira we współczesnej kulturze. Odwołaj się do wybranych ekranizacji dzieł
dramatycznych i omów sposoby ich adaptacji.

10. Rozrachunek z historią najnowszą w dziełach polskiej szkoły filmowej inspirowanych
literaturą. Omów problem na podstawie ekranizacji wybranego utworu prozatorskiego.

11. Dramat człowieka uwikłanego w historię. Jak literatura, film i malarstwo ukazują to
zagadnienie? Omów, wykorzystując wybrane utwory.

12. Poezja jako inspiracja dla twórców dzieł muzycznych. Omów zagadnienie na wybranych
przykładach.

13. Omów funkcje nawiązań do muzycznych form gatunkowych w wybranych utworach
literackich i innych tekstach kultury.

14. Człowiek wobec wolności. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do wybranych dzieł
literackich i filmowych.

15. Motyw buntownika w literaturze i filmie. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych
dzieł.

16. Wielkie wydarzenia z historii Polski w literaturze, filmie i malarstwie. Omów temat na
wybranych przykładach.

17. Analizując wybrane dzieła, porównaj artystyczne interpretacje wybranego powstania
narodowego w literaturze i malarstwie.

18. Syberia – polskie piekło. Analizując wybrane utwory nie tylko literackie, przedstaw różne
ujęcia tego zagadnienia.

19. Odwołując się do wybranych przykładów z literatury, filmu i malarstwa, przedstaw i
porównaj różne sposoby przedstawiania lęku w dziele sztuki.

20. Literatura i sztuka wobec ludzkiego cierpienia. Omów na wybranych przykładach.

21. Różne sposoby tworzenia kolorytu lokalnego w literaturze i malarstwie. Przedstaw je,
odwołując się do wybranych przykładów z jednej epoki (np. Romantyzmu).

22. Księga nad księgami jako inspiracja. Nawiązania do Biblii w literaturze, sztuce i filmie.
Przedstaw zagadnienie na podstawie 3 wybranych tekstów kultury.

23. Różne wyobrażenia Boga w literaturze i malarstwie. Omów zagadnienie, przywołując
materiał literacki i malarski z wybranych epok. Wskaż, jak światopogląd epoki wpływał na
tworzony przez człowieka wizerunek Boga.

24. Wykorzystując utwory literackie i film, przedstaw różne ujęcia tematu – Człowiek wobec
Boga.

25. Portret Madonny w tekstach średniowiecznych i malarstwie. Omów, analizując wybrane
dzieła.

26. Jak twórcy ukazują w swoich utworach proces Jezusa. Przedstaw temat, odwołując się do 3
różnych tekstów kultury.

27. Piekło i Raj. Dwie przestrzenie ludzkiego „niepoznania”. Porównaj obrazy tych przestrzeni
przedstawione w różnych tekstach kultury. Odwołaj się do założeń światopoglądowych
konkretnych epok.

28. Symboliczne znaczenie barw w utworze literackim i dziele malarskim. Omów zagadnienie,
odwołując się do wybranych tekstów kultury jednej epoki (np. Młodej Polski).

29. Kobiety święte i demoniczne. Na wybranych 3 przykładach przedstaw wielkie kreacje
bohaterek literackich i filmowych.

30. Portrety kobiet w literaturze i malarstwie przełomu XIX i XX wieku. Przedstaw
zagadnienie, analizując i interpretując 4 wybrane teksty kultury.

31. Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Zanalizuj wybrane dzieła.

32. Dramat polski. Omów różne realizacje sceniczne wybranych dramatów, wykorzystaj
spektakle Teatru TV i adaptacje filmowe.

33. Dramat czytany, dramat oglądany. Przedstaw 2 wybrane inscenizacje dramatyczne utworów
romantycznych. Omów sposób ich realizacji.

34. Scharakteryzuj figurę tyrana, despoty, władcy absolutnego, odwołując się do wybranych
tekstów literackich i dzieł malarskich.

35. Miasto jako przestrzeń kontrastów: nędzy i bogactwa. Omów problem na 3 wybranych
przykładach z literatury, malarstwa i filmu.

36. Motyw polskiego dworku w literaturze i sztuce. Omów temat na wybranych przykładach.

37. Obraz tańca w literaturze i malarstwie. Omów i porównaj wykorzystanie motywu tańca na
wybranych przykładach /4 teksty kultury/.

38. Motyw śmierci w literaturze i sztuce. Odwołując się do wybranych dzieł, zaprezentuj różne
sposoby przedstawienia śmierci.

39. Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym. Zanalizuj wybrane
dzieło literackie i jego realizację sceniczną.

40. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie – omów jego najciekawsze, Twoim
zdaniem, wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy
wyborze.

41. Deformacja świata we współczesnym teatrze. Analizując wybrane utwory, zinterpretuj
koncepcję groteski.

42. Surrealistyczne wizje człowieka i jego losu w literaturze i malarstwie. Omów na 3
wybranych przykładach tekstów kultury.

43. Świat oniryczny w malarstwie, literaturze i filmie. Omów, analizując wybrane teksty
kultury.

44. Sposoby funkcjonowania mitu faustycznego w literaturze i sztuce. Omów problem na
wybranych przykładach.

45. Literackie i fotograficzne świadectwa czasu wojny. Zaprezentuj i porównaj wartości
poznawcze interpretowanych przykładów literatury faktu i zdjęć reportażowych.

46. Zaginiony świat kultury judaistycznej. Omów temat, wykorzystując różne teksty kultury.

47. Doświadczenie Holokaustu – literackie i filmowe świadectwa zagłady. Omów zagadnienie
na podstawie 4 wybranych dzieł.

48. Proza B. Schulza i malarstwo M. Chagalla. Odwołując się do wybranych dzieł, przedstaw
relacje artystyczne między twórcami.

49. Świat opowiadań i rysunków B. Schulza – rzeczywistość zdegradowana czy brzydota
uwznioślona? Omów, analizując wybrane dzieła.

50. Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady.

51. Groteska czy rzeczywistość – świat kreowany przez Witolda Gombrowicza i Marka
Koterskiego. Omów, analizując wybrane dzieła.

52. Z. Herbert i K. Kieślowski jako twórcy dekalogu człowieka czasów zagrożenia. Odwołując
się do wybranych dzieł, wskaż podobieństwa i różnice w przedstawieniu tematu przez
twórców.

53. Jak Janusz Głowacki wykorzystał w swoim dramacie Antygona w Nowym Jorku tragedię
Sofoklesa ? Omów, analizując wybrane dzieła.

54. Problemy filmowej adaptacji arcydzieł literatury. Porównaj film z jego literackim
pierwowzorem; oceń adaptację.

JĘZYK

1. Sztuka przekonywania a manipulacja językowa – porównaj sposoby wykorzystania
środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.

2. Język propagandy politycznej dawniej i dziś.

3. Wpływ poprawności politycznej na język. Przedstaw zjawisko i dokonaj jego oceny na
przykładach wybranych tekstów prasowych.

4. Językowe sposoby kreowania obrazu świata w reklamie telewizyjnej. Przedstaw je na
wybranych przykładach.

5. Funkcje znaków przestankowych w budowaniu przesłania dzieła literackiego. Omów je
na podstawie analizy wybranych utworów liryki współczesnej.

6. Twórcze wykorzystania stylów funkcjonalnych (np. urzędowego, potocznego) w poezji
XX wieku. Omów problem na wybranych przykładach.

7. Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładach
wybranych utworów.

8. Po jaki język sięga współczesna literatura? Omów warstwę językową 3-4 wybranych
przez siebie utworów.

9. Przywołując wybrane przykłady, omów zjawisko mody językowej.

10. Różne sposoby budowania definicji pojęć. Określ je, analizując artykuły hasłowe
wybranych słowników.

11. Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakteryzuj kryteria,
którymi się posłużyłeś.

12. Zanalizuj język własnych wypracowań pisanych w pierwszej i ostatniej klasie szkoły
ponadgimnazjalnej oraz scharakteryzuj swoje postępy w dziedzinie sprawności
językowej.

13. Rola języka w zakłamaniu rzeczywistości. Na podstawie wybranych materiałów
prasowych i literackich omów zagadnienie nowomowy.

14. Język internetowego czatu – omów i oceń zjawisko, odwołując się do wybranych
przykładów.

15. Przedstaw charakterystyczne cechy języka internautów na przykładach wypowiedzi z
wybranych list dyskusyjnych.

16. Język Twoich rówieśników – scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego
materiału językowego.

17. Na podstawie analizy stylistycznej fragmentów wybranych dzieł literackich, omów
różne kategorie komizmu językowego.

18. Wyrazić niewyrażalne. O języku religijnym w różnych epokach literackich. Omów,
analizując wybrane przykłady.

19. Różne sposoby indywidualizacji języka poetyckiego. Scharakteryzuj je na wybranych
przykładach utworów poetów należących do określonej grupy poetyckiej.

20. Środki poetyckiego obrazowania w prozie XX wieku. Omów je na wybranych
przykładach.

21. Scharakteryzuj język poetycki Bolesława Leśmiana. Na podstawie wybranych
przykładów, dokonaj analizy słowotwórczej obecnych w jego utworach neologizmów.

22. Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana
Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka. Zanalizuj celowo dobrane
utwory.

23. Funkcje ezopowego języka w twórczości nowelistycznej jednego z pisarzy epoki
pozytywizmu. Określ je, analizując wybrane utwory.

24. Język jako źródło wiedzy o życiu minionych pokoleń. Przedstaw zagadnienie, analizując
warstwę językową wybranych utworów pamiętnikarskich z określonej epoki
(np. baroku).

25. Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające
ich przynależność środowiskową i charakter.

26. Wieloznaczność wyrazów i jej konsekwencje dla procesu komunikacji. Omów
zagadnienie na wybranych przykładach tekstów kabaretowych.

27. Różne odmiany stylu publicystycznego. Przedstaw je i porównaj, analizując język i styl
artykułów wybranych z aktualnej prasy i czasopism.

28. Analizując wybrane polemiki prowadzone na łamach czasopism, przedstaw zastosowane
chwyty erystyczne i określ ich funkcje.

29. Określ funkcję retorycznych środków językowych, analizując wybrane dzieła literatury
współczesnej.